רישיון להורות – חובה של המדינה

האזינו לדבריו של דר' ירון זיו


=========================================================

השבוע רציתי להתייחס לפוסט שכתבה אורטל הופמן ושהתפרסם באתר נענע10. "כשאדם רוצה להוציא רישיון נהיגה עליו לעבור בדיקות כשירות רפואית, שיעורים וטסטים, וגם שיעורי רענון נהיגה אחת לתקופה.

לעומת זאת, לתפקיד ההורה – התפקיד הכי משמעותי בחייו של אדם – אין מבחני קבלה. כל אחד יכול להיות הורה גם אם הוא בהכרח יזיק ליילוד. לא זאת ועוד, אין גם דרך למנוע זאת ממנו ולפעמים, כך נדמה לי, אנשים מועלים בתפקיד הזה שניתן להם – תפקיד ההורה", כתבה אורטל.

אני מסכים איתה. אכן, הורות היא מקצוע לכל דבר ועניין. אולם לצערינ, אף אחד מאיתנו לא קיבל את ההכשרה הזאת ובטח ההורים שלנו לא.

אנחנו ההורים הם הגורם המשפיע ביותר על חינוך ילדינו לטוב ולרע ואי אפשר להתחמק מהאחריות שלנו. לכן,  המדינה חייבת לעשות תהליך שבו הורה לא יכול לקבל את התואר "הורה", אלא אם כן הוא עבר הדרכה והשתלמות. על כן, יש להעביר הצעת חוק המחייבת זאת מההורים.

למה בודקים מסוגלות הורית רק אצל הורים מאמצים?

שימו לב: הורה שצריך לאמץ ילד חייב לעבור מבחן מסוגלות הורית. אז מה, אני צריך לאמץ ילד כדי לבדוק אם אני כשיר להיות הורה, ואם ילדי נולד בצורה טבעית, אין צורך לעבור את הבדיקה הזאת? זה אבסורד ממדרגה ראשונה.

דווקא מי שנהפך להיות הורה דרך הטבע, אמור להזדקק הרבה יותר להדרכה שתעזור לו לצלוח את המעבר מלהיות אבא-אמא ללהיות הורה. כל אחד מאיתנו צריך ללמוד את הכישורים המקצועיים האלה. זה מקצוע לכל דבר ועניין.

אין כבר הורות מתוך אינטואיציה

הבעיה היא שאנחנו לא יודעים לתת את ההכשרה הזאת ובטח ההורים שלנו לא יודעים לתת את ההכשרה הזאת. ההורים שלנו קלטו את ההורות מתוך אינטואיציה. אבל היום זה לא יכול לעבוד, כי העולם השתנה. הסמכות ההורית של פעם הייתה סמכות פשוטה ופונקציונאלית ואילו היום היא סמכות שניתנת לפי מערכות יחסים ובניית אמון ותקשורת.

אני מסכים עם אורטל הופמן – ובגדול. הלוואי שהצעת החוק תעבור ואותו הורה יידע שיש לו חובת השתתפות בסמינר או קורס להכשרת הורים.
בסמינר ילמדו אותו איך לשחק עם ילד, איך לתקשר עם ילד, איך להכין איתם שיעורי בית, איך לקבוע לילד גבולות וסדר יום. המדינה תסבסד את הקורס הזה מתוך כספי הביטוח הלאומי. ההורה יידע שהוא חייב לעבור את הסמינר הזה בדיוק כמו כל קורס בנהיגה מונעת.

חשיבה מניעתית – לרווחת המדינה

ההבדל הוא שהחובה לעבור קורס נהיגה מונעת מגיעה רק אחרי שהנהג מבצע עבירות. הרעיון בקורס ההורות הוא להעניק אותו להורה, על מנת לדאוג לרווחת חיי ילדינו, ולמנוע את הרגע בו צריך לערב חס וחלילה את רשויות הרווחה או החוק. תראו מה קרה בזמן שביתת העובדים הסוציאליים, בכמה מקרים היה צריך לטפל, בעקבות אוזלת ידם של ההורים.

החשיבה צריכה להיות מניעתית, הורה שיידע להיות יעיל בהורות שלו ויידע להציב גבולות ויפנים את ההבדל בין טוב לרע בחינוך ילדו, יחסוך למדינה ולחברה הרבה מאוד בעיות, כסף ומשאבים. החוק שאני מקווה יעלה לסדר היום, יבטיח שני דברים:

1. שהמדינה תממן את עלות הסמינר/קורס
2. ההורה יידע שהוא לא יוכל להתחמק מחובתו לעבור לקורס. ברגע שהוא הולך לרשום את ילדו בתעודת הזהות, מתחייב לעבור את ההכשרה הזאת כחלק מתהליך הבאת הילד לעולם.

הבאת ילד לעולם זה לא רק רישום בתעודת זהות וזכאות למענק לידה. הבאת ילד לעולם זו אחריות מקצועית שמחייבת כל הורה ללמוד איך להיות מקצוען. אנחנו כחברה מחויבים לכך.

==============================================================

דר' ירון זיו הוא מנהל מרכז מעוף ומעביר הדרכות להורים בנושא חינוך ילדים וסמכות הורית.


אודות ירון זיו

ד"ר ירון זיו – מייסד ומנהל מקצועי מרכז "מעוף" להתפתחות אישית, מחבר הספר "מסע קבוצתי". ד"ר לפסיכולוגיה קלינית (Newport University) עובד סוציאלי (Yeshiva University,MSW) יועץ ארגוני,(Polythecnic University, M.Sc ) עמית מחקר ומדריך במכון אלברט אליס בניו-יורק לתרפיה רציונלית אמוטיבית REBT מטפל מוסמך בגישת הגשטלט מטעם מכון הגשטלט בקליבלנד אוהיו מטפל קוגניטיבי -התנהגותי מוסמך מטעם אוניברסיטת תל-אביב מרכז "מעוף" להתפתחות אישית הוקם בשנת 1984 ומשמש כמרכז התפתחותי, פסיכולוגי ורוחני הפועל על פי גישת הגשטאלט.במרכז מתקימות סדנאות שנתיות, סדנאות סופי שבוע, ימי עיון כנסים והרצאות במדעי ההתנהגות ומודעות עצמית. טלפון 09-9588818
פוסט זה פורסם בקטגוריה ירון זיו, סמכות הורית – ירון זיו, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על רישיון להורות – חובה של המדינה

  1. שמחתי לקרוא את תגובתך לטור שלי. ללא ספק צריך לקדם את האג'נדה הזו ולהפכה לחוק רשמי ומחייב.

כתיבת תגובה