על הבדלים בין גברים ונשים בתפיסת הזוגיות בעולם המודרני

צפו בד"ר ירון זיו משוחח עם מאזינה. מתוך שידור רדיו "החיים הטובים":

מאזינה: אני מעוניינת לשמוע מה דעתך, אני פוגשת בחיי בתור גרושה בת 50+, שגברים לא מעוניינים לבנות מערכת זוגית חדשה ומסודרת, אלא מעדיפים חיים חופשיים יותר. מה הפתרון לדעתך?

אני באמת נוטה להסכים איתך ברמה העקרונית, שיש שינוי מאוד מהותי בתפיסה בין גברים ונשים בעולם המודרני. נשים, באופן טבעי, יותר מחוברות למושג של מחוייבות והתחייבות מאשר גברים. לגברים הרבה יותר קשה להתחייב, וזאת ממגוון סיבות שבחלקן הן סוציולוגיות-תרבותיות.

אני רוצה לומר כי המאה ה-21, המודרניזציה, עושה משהו טוב מאוד לחיי האדם, אך יחד עם זאת, מביאה עמה מחירים כבדים מאוד. החיים היום מתנהלים בדרך של אינסטנט. האוכל באינסטנט, הפתרונות באינסטנט, אנחנו רוצים הכל כאן ועכשיו. אין לנו כבר זמן לשום דבר ואנו לא מוכנים להתחייב למשהו לטווח ארוך או לתהליכים אלו ואחרים. הכל עובד על מיד, עכשיו ומהר.

זהו המאפיין הראשי של הטכנולוגיה ושל המאה הזאת ואי אפשר להוציא את היחסים הזוגיים מתוך המשוואה הזאת, מתוך היריעה הגדולה שנפרשת כאן.

דחיית סיפוקים וזוגיות

היום, לכולם ישנם פלאפונים מהירים, אשר בלחיצת כפתור אנו מקבלים אליהם את כל מה שרק נרצה. מי היה מאמין לפני מאה שנים, או אפילו לפני שלושים שנה, כאשר מכשירי הטלפון היו כה גדולים ומגושמים ולפתע הכל התפתח בצ'יק צ'ק וכך גם מערכות היחסים שלנו היום, בעיקר מצד הגברים אך גם בחלק לא מועט של הנשים.

ברומנטיקה של פעם, היה הקסם של החיזור האיטי. לא הכל קרה כל כך מהר, ולא מיד הגיעו למיטה. בדיוק כמו בסיפור של יעקב אשר עבד במשך 7 שנים בכדי לשאת את רחל, אך לאחר שקיבל במקומה את לאה המשיך לעבוד עוד 7 שנים. לבן היה איש מדהים בדחיית סיפוקים. היום אם גבר לא מקבל מיד את מה שהוא רוצה, אם לא נכנסים למיטה תוך פגישה – שתיים, הוא עשוי לעבור הלאה ולוותר.

יש משהו בתרבות הזאת, שרוצה את הכל נגיש, זמין ומיידי ולצערי הרב, משהו ברומנטיקה הזאת, משהו בתהליך שהיה פעם של הגבר המחזר שמשקיע אנרגיה וזמן בחיזור, נשאר רק בסרטים ההוליוודיים. היום המערכת השתנתה.

מאזינה: מעבר לפרגמטיקה שאני פוגשת בגילי, אני רואה שגם לצעירות קשה לבנות היום זוגיות, לא רק אצל גברים מבוגרים קשה להתחייב.

גברים בעיקר רוצים תחושה שיש שם מישהי שתהיה שם בשבילם ברגע שהם זקוקים לה. לא יהיה נכון והוגן להגיד שגברים לא רוצים אינטימיות, אך הדרך שבה גברים משיגים זאת, היא שונה מנשים.

נשים קודם כל רוצות לדעת שלגבר אכפת מהן ושיש שם רגש. נשים באופן טבעי מונעות על ידי רגש וגברים באופן טבעי מונעים ממשיכה מינית ואם אין אותה ישנה בעיה.

הגברים זקוקים לגירויים מתמידים ורצופים, אחרת הם מתעייפים. לאור העובדה שלעולם היום יש הרבה יותר גירויים חיצוניים להציע, המאזן הופך לקשה יותר.

בנוסף לכך, לאור העובדה כי היום, לעומת תחילת המאה – כאשר נשים עדיין ברובן עבדו בבית ולרוב לא הלכו ללמוד ולפתח קריירה, נשים הולכות ולומדות ומתפתחות ועובדות – כך גם עולות הציפיות של הנשים הללו מבני זוגן. הן כבר לא תמיד מחפשות "מפרנס" כי לעיתים קרובות קורה שהאישה בכלל היא זו שמרוויחה יותר בבית, הציפייה של האישה המודרנית מהגבר היא תקשורת ושיחה. והרבה גברים היום לא יודעים ליצור את התקורת הזאת ואת ההקשבה.

אני חושב שהמין הגברי היום עובר לאט לאט שינוי ואני ממש רואה את זה. אני שם לב לשינויים רבים בגברים בעשור האחרון, אשר מגיעים יותר לטיפולים ונפתחים רגשית. הייתי רוצה לראות יותר גברים לומדים אינטליגנציה רגשית, ולומדים כיצד להקשיב לנשים סביבם.

לשמיעת התכנית במלואה – לחצו כאן

אודות ירון זיו

ד"ר ירון זיו – מייסד ומנהל מקצועי מרכז "מעוף" להתפתחות אישית, מחבר הספר "מסע קבוצתי". ד"ר לפסיכולוגיה קלינית (Newport University) עובד סוציאלי (Yeshiva University,MSW) יועץ ארגוני,(Polythecnic University, M.Sc ) עמית מחקר ומדריך במכון אלברט אליס בניו-יורק לתרפיה רציונלית אמוטיבית REBT מטפל מוסמך בגישת הגשטלט מטעם מכון הגשטלט בקליבלנד אוהיו מטפל קוגניטיבי -התנהגותי מוסמך מטעם אוניברסיטת תל-אביב מרכז "מעוף" להתפתחות אישית הוקם בשנת 1984 ומשמש כמרכז התפתחותי, פסיכולוגי ורוחני הפועל על פי גישת הגשטאלט.במרכז מתקימות סדנאות שנתיות, סדנאות סופי שבוע, ימי עיון כנסים והרצאות במדעי ההתנהגות ומודעות עצמית. טלפון 09-9588818
פוסט זה פורסם בקטגוריה ירון זיו, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על על הבדלים בין גברים ונשים בתפיסת הזוגיות בעולם המודרני

  1. ויוה הגיב:

    כן, כולנו היינו שמחות לראות יותר גברים לומדים אינטליגנציה רגשית… לפעמים אני מרגישה שהם ממש נכים רגשית. מאוד החכים אותי מה שכתבת, ואני מסכימה שכיום מדובר גם בצעירות. הבת שלי, למשל, כבר בת 37 ועדיין לא מצאה לה חתן. היום, עם ההכרויות באינטרנט, הכל כל כך מוצף. "אם לא זו אז אחרת" – תוך כדי הדייט הם כבר בפייסבוק בפלאפון, מחפשים אהבה חדשה. חסרה הרומנטיקה, החיזור באמת, הרגשה של שייכות, של אמת.

כתיבת תגובה